Algemene uitleg
Het vak Geschiedenis van het dagelijks
leven wordt gegeven door Professor Van den Eeckhout aan de Vrije Universiteit
van Brussel. Dit is een vak van 6 studiepunten uit eerste bachelor sociologie
en politieke wetenschappen. Toch wordt dit ook frequent als keuzevak gekozen
door derde bachelor studenten Psychologie.
De context
Professor Van den Eeckhout maakt
binnen het vak Geschiedenis van het dagelijks leven gebruik van voorbeeld
examenvragen. De professor geeft een zevental voorbeeld examenvragen. Daarnaast
geeft ze ook een heel aantal examenvragen met hun antwoord. Ten derde voegt de
professor ook een examenvraag toe met enkele antwoorden die studenten ooit
geformuleerd hebben. Ze geeft vervolgens aan hoeveel punten ze de antwoorden geeft
en wat er nog ontbreekt aan informatie of fout is.
Concreet materiaal
Naast bijgevoegd concreet materiaal, de
voorbeeld examenvragen, is professor Van den Eeckhout geïnterviewd naar haar ervaringen met dit vak, ook wij geven onze kritische visie.
Uit een interview met de professor
blijkt duidelijk dat zij dit principe van UDL (principe 2: actie en expressie,
richtlijn 6, ‘het bieden van ondersteuning om doelen en prioriteiten
te stellen’) intuïtief toepast. Tegenwoordig verplicht de
visitatiecommissie de professoren om voorbeeldvragen te formuleren
tijdens de les, maar de professor maakte hier al jaren gebruik van en had de
verplichting van de visitatiecommissie hier niet voor nodig. Een reden die
de professor zelf aanhaalt waarom ze gebruik maakt van voorbeeld
vragen is omdat ze zich toch bewust is van de discrepantie die er lijkt
te zijn tussen datgene dat studenten verwachten van een examen en wat
zich dan effectief voordoet. De professor geeft Geschiedenis van het
dagelijks leven nu al ongeveer elf jaar en maakte vanaf het begin gebruik
van voorbeeldvragen. Natuurlijk zijn het aantal vragen toegenomen
doorheen de jaren. Ook heeft de evolutie van de verschillende technologieën het
mogelijk gemaakt om de informatie toegankelijker te maken. Vroeger voegde
ze een voorbeeld examenvraag toe aan de cursusfiche. Nu kan ze de
heel uitgebreide voorbeelden in de laatste les aanhalen via
slides en deze ook beschikbaar stellen op pointcarré zodat studenten deze
kunnen downloaden en afprinten. Bijna iedereen is tegenwoordig ook
in het bezit van een computer, dit en andere technologische evoluties hebben
het mede mogelijk gemaakt dat de voorbeelden die de professor nu geeft
dermate uitgebreid zijn.
Als er wordt gevraagd wat professor Van
den Eeckhout nog kan verbeteren om nog meer conform de principes van UDL te
werken, antwoordt ze dat ze misschien beter haar versie van de
slides online zou zetten. De studenten kunnen nu gewoon de
slides afdrukken en daarnaast al de foto’s per hoofdstuk. In de les
projecteert de professor de slides en daarin zijn de foto’s reeds
tussen gezet. Nu moeten de studenten thuis de foto’s afprinten en
op de juiste plaats zetten. Intellectueel gezien is er niet zoveel bij te
winnen of te verliezen als ze de verandering doorvoert. Maar het zou zeker
handig zijn tijdens de les wanneer de studenten aan het noteren zijn. Dan
moeten ze niet schipperen tussen een bundeltje foto’s en een bundel
slides.
Studenten geven positieve reacties wanneer ze op het einde van het jaar gevraagd worden om de onderwijs evaluatie in te vullen. Zelden wordt er concreet aangehaald dat men tevreden is van de voorbeeldvragen. Dit komt volgens de prof omdat men zelden bij zo een evaluatie commentaar zal toevoegen, men duidt enkel bolletjes aan van akkoord/niet akkoord. Ook een heel aantal studenten neemt niet de tijd om de evaluatie in te vullen. Wel denkt de professor dat wanneer ze deze heel uitgebreide voorbeeldvragen zou weglaten, er wel veel reactie zou komen.
Onze kritische visie:
Voor ons was de verscheidenheid aan voorbeeldvragen echt een meerwaarde. We hadden ervoor niet echt een idee wat ons te wachten stond maar door deze voorbeelden werd het heel duidelijk wat de professor van ons verwachtte. Dat gaf vooral een gerust gevoel, je wist hoe de vragen gesteld zouden worden en wat er concreet als antwoord verwacht werd. Het leek alsof we meer controle hadden dan tijdens het leren voor andere examens. Op het examen zelf ben je natuurlijk altijd zenuwachtig maar we ondervonden toch dat we redelijk zelfverzekerd er aan begonnen.
Tijdens het leren van het van Geschiedenis van het Dagelijks leven,
stelde we onze eigen examenvragen op die heel hard leken op de voorbeeld
examenvragen. Per hoofdstuk verzonnen we een aantal vragen extra en als we dan
alles geleerd hadden, konden we testen of we het grondig genoeg kenden door de
examenvragen in te vullen. Ook was het een leidraad doorheen de cursus, je zag
bijvoorbeeld een bepaald onderwerp en je ging onmiddellijk in je hoofd vragen
stellen. Wat, wie, wanneer. Op die manier was de manier waarop je de leerstof
leerde gelijk aan de manier waarop de vragen zouden gesteld worden, wat de
reproductie vergemakelijkt. Voor ons was de verscheidenheid aan voorbeeldvragen echt een meerwaarde. We hadden ervoor niet echt een idee wat ons te wachten stond maar door deze voorbeelden werd het heel duidelijk wat de professor van ons verwachtte. Dat gaf vooral een gerust gevoel, je wist hoe de vragen gesteld zouden worden en wat er concreet als antwoord verwacht werd. Het leek alsof we meer controle hadden dan tijdens het leren voor andere examens. Op het examen zelf ben je natuurlijk altijd zenuwachtig maar we ondervonden toch dat we redelijk zelfverzekerd er aan begonnen.
UDL Verantwoording
Het vak ‘Geschiedenis van het Dagelijks
Leven’ is een concreet voorbeeld van het principe 2: actie en expressie,
richtlijn 6. Deze richtlijn houdt het bieden van ondersteuning om
doelen en prioriteiten te stellen in. Een verscheidenheid aan examenvragen
zoals hierboven beschreven maakt het voor de studenten mogelijk om een
duidelijk idee te krijgen van de verwachte kennis en hoe zij deze kennis zullen
moeten reproduceren. Een voorbeeldexamen kan als het ware fungeren als
een gids doorheen de cursus met als doel het verwerven van de leerstof op die
wijze dat men ook het geleerde op een efficiënte manier kan weergeven op het
examen. De studenten weten dus voordat zij hun cursus leren tijdens de
examenperiode, op welke manier er vragen worden gesteld. Zij weten wat er
belangrijk is betreffende een onderwerp, want dit werd in het voorbeeld
antwoord weergegeven door de professor. Zo kunnen zij ook tijdens het
leren soortgelijke vragen opstellen voor zichzelf. Ook kunnen zij als wijze van
proefexamen de vragen zelf eens proberen op te lossen. Deze manier van werken
biedt een zekere geruststelling en mate van controle bij de studenten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten