Bijlage voorbeeld 2



Antwoorden van de leerlingen


1. Vond je het maken van een portfolio een gepaste opdracht binnen het vak basisvaardigheden psychologische begeleiding en interventie? Gaf het een meerwaarde? Leg uit…
A: Ja, ik vond het zeker wel gepast omdat het vak ging om het aanleren van basisvaardigheden van een therapeut. Zaken die je altijd moet zijn zoals empathisch en respectvol. Maar daarnaast bleef er ook een heel deel open om zelf na te denken over wat voor een therapeut je later wil zijn. Door hier opdrachtjes rond te maken moesten we nadenken en stilstaan bij onszelf. Nadenken over een situatie waarin we een goed gesprek hadden met iemand en wat deze persoon dan juist deed. Hieruit bleek vooral in mijn geval dat je andere het best kan behandelen zoals jezelf behandelt wilt worden.
B: Het gaf een meerwaarde doordat we moesten nadenken over gebeurtenissen die we zelf hadden meegemaakt. Dit hielp me om me dan ook in situatie van de ‘patiënt’ in te leven.
C: Het was vooral de wpo’s en het uiteindelike mondelinge examen da tik belangrijk en goed vond. De portfolio’s waren er wel een opstap naar ter voorbereiding maar ik vond dat het tijdens het jaar te schools was en verplicht leek (en ook was), terwijl ik eerder vond dat dit proces dat je doormoest eerder vrijblijvend moest zijn tijdens het jaar.
D: Ja, er waren nuttige opdrachten bij vond ik. Het is beter dan enkel theorie dus dat vond ik een meerwaarde.

2. Werken andere professoren ook met een portfolio? Zo ja, welke?
A: Neen, toch geen waarvan ik les heb gehad.
B: Ja, professor Engels van het vak educatief ontwerpen, dit wordt ook besproken in ons werk. Verder denk ik niet echt.
C: Ja, professor Wylleman van Sportpsychologie verwachtte een individueel werkboek van de studenten.
D: Neen

3. Wat vond je positief/negatief aan deze manier van werken/oefeningen maken?
A: Positief: dat we er doorheen het jaar mee bezig waren en zo echt de tijd konden nemen om er even bij stil te staan. Vond het vaak nog wel interessante opdrachten.
Negatief: vond het jammer dat het echt verplicht was en er een deadline was (moest de opdracht in drop-box droppen) denk dat vele studenten gewoon rap rap iets op papier hebben gezet. Ook vond ik het jammer dat er eigelijk weinig aandacht besteed werd op het mondeling examen aan het portfolio. Zonde als je er veel werk had ingestoken. Er werd maar eens snel snel door gebladerd.
B: Ik vind het positief om over alles nog eens goed na te denken. Ik vond het negatieve aspect van deze taak dat het veel tijd innam om dit te maken. Ik had het leuker gevonden wanneer de professor er ook tijd voor nam om ons werk te lezen.
C: Dat je meer met de leerstof bezig was en je deze toepaste.
D: Het waren makkelijk verdiende punten en ondertussen hield je je bezig met het vak waardoor het niet op de lange baan werd geschoven.

4. Heb je er iets uit de reflecties geleerd?
A: Ik heb zeker vaker stilgestaan met mijn gedachten en gevoelens. Misschien heb ik wel wat meer zelfkennis op die manier verworven. Ik weet nu heel goed wat ik niet wil.
B: Ja, ik heb geleerd hoe ik zelf graag zou behandeld zou worden als patiënt of persoon en probeer dit ook toe te passen bij andere mensen. Verder werd ik ook iets meer betrokken met het werkveld van de psycholoog. We leerden hun beroep beter kennen en zagen door de reflecties hoe we mensen moesten behandelen wanneer we een eigen praktijk zouden hebben of zouden werken als psycholoog.
C: Neen, dat niet.
D: Ja






Geen opmerkingen:

Een reactie posten