Antwoorden van de leerlingen
1. Vond je het maken van een
portfolio een gepaste opdracht binnen het vak basisvaardigheden psychologische
begeleiding en interventie? Gaf het een meerwaarde? Leg uit…
A: Ja, ik vond het zeker wel
gepast omdat het vak ging om het aanleren van basisvaardigheden van een
therapeut. Zaken die je altijd moet zijn zoals empathisch en respectvol. Maar
daarnaast bleef er ook een heel deel open om zelf na te denken over wat voor
een therapeut je later wil zijn. Door hier opdrachtjes rond te maken moesten we
nadenken en stilstaan bij onszelf. Nadenken over een situatie waarin we een goed
gesprek hadden met iemand en wat deze persoon dan juist deed. Hieruit bleek
vooral in mijn geval dat je andere het best kan behandelen zoals jezelf
behandelt wilt worden.
B: Het gaf een meerwaarde doordat
we moesten nadenken over gebeurtenissen die we zelf hadden meegemaakt. Dit
hielp me om me dan ook in situatie van de ‘patiënt’ in te leven.
C: Het was vooral de wpo’s en het
uiteindelike mondelinge examen da tik belangrijk en goed vond. De portfolio’s
waren er wel een opstap naar ter voorbereiding maar ik vond dat het tijdens het
jaar te schools was en verplicht leek (en ook was), terwijl ik eerder vond dat
dit proces dat je doormoest eerder vrijblijvend moest zijn tijdens het jaar.
D: Ja, er waren nuttige
opdrachten bij vond ik. Het is beter dan enkel theorie dus dat vond ik een
meerwaarde.
2. Werken andere professoren ook
met een portfolio? Zo ja, welke?
A: Neen, toch geen waarvan ik les
heb gehad.
B: Ja, professor Engels van het
vak educatief ontwerpen, dit wordt ook besproken in ons werk. Verder denk ik
niet echt.
C: Ja, professor Wylleman van
Sportpsychologie verwachtte een individueel werkboek van de studenten.
D: Neen
3. Wat vond je positief/negatief
aan deze manier van werken/oefeningen maken?
A: Positief: dat we er doorheen
het jaar mee bezig waren en zo echt de tijd konden nemen om er even bij stil te
staan. Vond het vaak nog wel interessante opdrachten.
Negatief: vond het jammer dat het echt verplicht was en er een deadline was (moest de opdracht in drop-box droppen) denk dat vele studenten gewoon rap rap iets op papier hebben gezet. Ook vond ik het jammer dat er eigelijk weinig aandacht besteed werd op het mondeling examen aan het portfolio. Zonde als je er veel werk had ingestoken. Er werd maar eens snel snel door gebladerd.
Negatief: vond het jammer dat het echt verplicht was en er een deadline was (moest de opdracht in drop-box droppen) denk dat vele studenten gewoon rap rap iets op papier hebben gezet. Ook vond ik het jammer dat er eigelijk weinig aandacht besteed werd op het mondeling examen aan het portfolio. Zonde als je er veel werk had ingestoken. Er werd maar eens snel snel door gebladerd.
B: Ik vind het positief om over
alles nog eens goed na te denken. Ik vond het negatieve aspect van deze taak
dat het veel tijd innam om dit te maken. Ik had het leuker gevonden wanneer de
professor er ook tijd voor nam om ons werk te lezen.
C: Dat je meer met de leerstof
bezig was en je deze toepaste.
D: Het waren makkelijk verdiende
punten en ondertussen hield je je bezig met het vak waardoor het niet op de
lange baan werd geschoven.
4. Heb je er iets uit de
reflecties geleerd?
A: Ik heb zeker vaker stilgestaan
met mijn gedachten en gevoelens. Misschien heb ik wel wat meer zelfkennis op
die manier verworven. Ik weet nu heel goed wat ik niet wil.
B:
Ja, ik heb geleerd hoe ik zelf graag zou behandeld zou worden als patiënt of
persoon en probeer dit ook toe te passen bij andere mensen. Verder werd ik ook
iets meer betrokken met het werkveld van de psycholoog. We leerden hun beroep
beter kennen en zagen door de reflecties hoe we mensen moesten behandelen
wanneer we een eigen praktijk zouden hebben of zouden werken als psycholoog.
C:
Neen, dat niet.
D:
Ja
Geen opmerkingen:
Een reactie posten