2.2.3 Voorbeeld 3

2.2.3. Studiepermanenties met peerondersteuning in het SBC

Algemene uitleg
Het centrum voor studie en begeleiding van de Vrije Universiteit Brussel wordt sinds dit jaar het ‘Studiebegeleidingscentrum’ (SBC) genoemd. Het gaat over een grote zaal waar een honderdtal tafels staan met daaraan verschillende stoelen. Bij het binnenkomen vind je aan de rechterkant de balie met een dame of heer die verantwoordelijk is voor de permanentie en het beantwoorden van vragen van studenten. Aan de linkerkant  vind je dan enkele zeteltjes waar je rustig een boekje kunt lezen. Maar je kunt er ook met studenten terecht voor heel wat verschillende zaken. Het SBC is open van maandag tot vrijdag van 10u tot 18u, met uitzondering van vrijdag want dan sluit het twee uurtjes vroeger.             



De context
Het SBC heeft sinds dit academiejaar een eigen cursuspagina op pointcarré. Pointcarré is de “digitale leeromgeving van de VUB”. Op pointcarré wordt het SBC als volgt omschreven: “Helpt je studiesucces te verhogen. Als student kun je in elke fase van je studieloopbaan bij het centrum terecht met vragen die belangrijk zijn voor je studievoortgang. Een gemotiveerd en ervaren team biedt je begeleiding op maat. Dit kan zowel individueel als in groep.  Het begeleidingsaanbod van het SBC heeft onder andere aandacht voor de volgende thema’s:  Studiekeuze: Hulp bij de zoektocht naar een geschikte opleiding, begeleiding bij het heroriënteringsproces bij het veranderen van opleiding, Overgang van het secundair naar het hoger onderwijs: Vakinhoudelijke begeleiding, voorbereidingsactiviteiten, wegwijs in het hoger onderwijs, Welzijn van de student: Psychologische ondersteuning, workshops, trainingen, Studieloopbaan: Hulp bij heroriëntering, hulp bij het uitstippelen van een individueel traject,  Examenvoorbereiding: Planning, permanenties, feedback na examens, Studievaardigheden: Taaltraining, studiemethode, spreken, schrijven en lezen, Studeren in een bijzondere situatie: Studeren met een functiebeperking, flexibiliteitsmaatregelen, topsport, werkstudenten,”



Concreet materiaal
Visie medewerkers SBC
De medewerkers van het SBC, zetten zeker initiatieven op poten om studenten bij elkaar te brengen. Zo is er het massablokken waar  een hele campagne aan vooraf is gegaan. Zo werd er publiciteit gemaakt via point carré, my vub, facultaire websites, facebook, de nieuwsbrief, elektronische borden en affiches. Studenten hadden hoe dan ook hun weg wel gevonden naar het centrum denken de medewerkers.
De massablok is een initiatief dat er op vraag van de studentenraad is gekomen. Zij hadden een petitie gehouden voor lange openingsuren en een grotere capaciteit tijdens de blok-en examenperiode. Het centrum voor studie en begeleiding is tussen het begin van de blok en het einde van de examenperiode geopend van 9u tot 23u en dit 7 op 7. Het langer open houden kon worden mogelijk gemaakt door het inzetten van jobstudenten. Hun opdracht was de permanentie, kortom toezicht houden, en daarnaast als het alarm aan de ingang afgaat even vragen aan de student in kwestie wat deze bij zich heeft en wat niet. De vragen die aan de jobstudenten worden gesteld zijn beperkt, studenten komen er dan voornamelijk om te studeren.  De vragen die er dan toch gesteld worden zijn vaak praktische vragen zoals: ‘het toiletpapier is op, wat nu?’.
Ook doorheen het jaar kunnen studenten terecht in het SBC en dit tussen de 9u en 18u, behalve op vrijdag dan sluit men om 16u. Aan het begin van het schooljaar is het er vrij rustig, maar rond november ondervindt men een piek rond de middagperiode.

De student die naar het SBC komt om te werken en om te studeren dat is toch een ander type dan die in de bib gaat zitten. In de bib is er veel meer afzondering terwijl in het SBC één grote ruimte is .
Vorig jaar heeft men geprobeerd meer structuur te creëren door helemaal op het einde van de ruimte een complete stille zone te maken. Het midden van de ruimte is een overgangsruimte waar men toch relatief stil moet zijn. Aan de ingang daar is het onmogelijk om het stil te houden aangezien de deur daar continu open en toe gaat en het soms al eens gebeurd dat het alarm afgaat.
Medewerkers krijgen zeker positieve feedback te horen. Vorig jaar in het eerste semester hield men nog een peiling bij de studenten. Hieruit bleek dat 2 van de 3 van de studenten vond dat er genoeg ruimte was om individueel te werken en ook ongeveer 2 van de 3 vond dat er genoeg ruimte was om in groep te werken. Klachten zijn zeer beperkt volgens studiebegeleiderster, anders zou het hier niet altijd vol zitten, vult ze aan.
En of de medewerkers denken dat zo studenten meer betrokken zijn! Pendelaar die thuis niet goed kunnen leren door omstandigheden, komen hier werken. En zo ontmoeten ze mensen en wordt het een gewoonte van samen te komen. Zo ontstaan er ook een  vriendschappen tussen studenten.


UDL Verantwoording
Dit is een voorbeeld van principe 3 en richtlijn 9 Doorzetting creëren door het geven van constructieve feedback. Het SBC biedt de studenten de mogelijkheid om samen te werken en te leren. Ze zetten intitiatieven op poten, voeren een hele publiciteitscampagne uit en breiden hun openingsuren uit. Studenten komen er om zowel individueel te werken als in groep. Dit is duidelijk een initiatief om onder andere het samenwerken tussen studenten te stimuleren. Studenten die samenwerken, leren ongetwijfeld dingen van elkaar. Als ze iets niet begrijpen kunnen ze uitleg aan elkaar geven. Als de ene student niet meer geconcentreerd werkt zal de andere deze misschien terug proberen te motiveren. Het heeft zeker een positieve invloed op de betrokkenheid naar elkaar en de leerstof toe.  Studenten die er alleen werken of studeren kunnen altijd bij moeilijkheden of vragen terecht aan de balie of bij een studiebegeleider. Je kan er ook terecht als je vragen hebt over de examens die er aankomen, er kan samen een planning worden opgesteld. Ook kun je er terecht als je vragen hebt omtrent grote hoeveelheden leerstof verwerken of bepaalde leermethodes. De studiebegeleiders zijn hier elke dag mee bezig en kunnen zeker een nuttige  en doelgerichte feedback geven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten