UDL komt van het Center for Applied Special Technology (CAST). UDL is een vorm van instructie ontworpen om alle vormen van instructie, materialen en onderwerpen te laten aansluiten op alle leerlingen met verschillende leerstijlen. Het curriculum wordt van te voren zo flexibel mogelijk ontworpen zodat latere aanpassingen niet nodig zijn. Dit in tegenstelling met oudere curricula die ontworpen worden voor een breed vergelijkbaar lerend publiek en wat later aangepast wordt, als het blijkt dat leerlingen problemen ondervinden . UDL biedt dus een gelijke toegang tot informatie en het curriculum, een belangrijk kenmerk van UDL is dat de student vaak zelf kiezen op welke manier hij welke kennis tot zich wil nemen. Dit betekent dat de kennis op verschillende manieren, via verschillende media aangeboden moet worden. Het is echter aan de docent om vorm te geven aan dit toegankelijke curriculum (The Ohio State University Partnership Grant, n.d.). In deze opdracht worden 8 voorbeelden van UDL in het Hoger Vlaamse Onderwijs bekeken. De voorbeelden bestaan uit vier verschillende onderdelen: 1) een algemene uitleg, 2) de context, 3) concreet materiaal van het voorbeeld en 4) De UDL verantwoording.
Om dit document ook zo UDL mogelijk te maken wordt het in verschillende vormen aangeboden. Allereerst dit geschreven document geprint, maar ook in pdf vorm te verkrijgen. Daarnaast is het online te vinden in een vorm van een blog waarbij ook een gesproken versie van de voorbeelden te beluisteren is.
Om dit document ook zo UDL mogelijk te maken wordt het in verschillende vormen aangeboden. Allereerst dit geschreven document geprint, maar ook in pdf vorm te verkrijgen. Daarnaast is het online te vinden in een vorm van een blog waarbij ook een gesproken versie van de voorbeelden te beluisteren is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten