Algemene uitleg
Professor Lieselot Vanhaverbeke deed in
het academiejaar 2011-2012 beroep op vier gastsprekers ter ondersteuning van
het vak ‘Marketing’. De bedoeling van het vak is dat er voor de student een
duidelijk beeld geschept wordt in verband met marketing die gebruikt wordt in
de bedrijfswereld. De hoorcolleges worden afgewisseld met werkcolleges waarvoor
een taak dient gemaakt te worden. Deze taak telt voor 20% mee van het
eindtotaal. De overige 80% worden behaald door een schriftelijk examen. Deze
regeling telt voor zowel de eerste als de tweede zittijd. De volgende
gastsprekers werden uitgenodigd: Marketing Manager Nico Ruell van RedBull,
Marketing Director Tom Steppe vertegenwoordigde AB-Inbev, voor Albert Heijn
werd Marketing Manager Kevin Vonckx uitgenodigd en Marketing Director Thomas Kerremans
bracht de studenten wat bij over Henkel.
De context
Dit vak behoort tot verschillende
opleidingen: de Bachelor Toegepaste Economische Wetenschappen, Master
Ingenieurswetenschappen en Master of Science in Applied Science and Engineering
aan de Vrije Universiteit Brussel. Dit vak kan ook nog door andere richtingen
gekozen worden als keuzevak. Deze cursus telt 6 studiepunten en wordt gedoceerd
in het tweede semester. De Marketing Testimonials (getuigenissen uit de
praktijk) van dit vak werden georganiseerd in Qc van 18-20u. In de bijlage
vindt u de exacte data.
Concreet materiaal
Prof.
Vanhaverbeke geeft aan dat ze gebruik maakt van deze gastsprekers omdat ze goed
aansluiten bij de leefwereld van de studenten zelf. Vele studenten kennen de
bedrijven omdat ze er zelf consumenten van zijn. Ook bedrijven zijn
geïnteresseerd om een gastles te komen geven omdat studenten een deel van hun
doelgroep zijn. Deze gastsprekers hebben de taak om studenten een duidelijk
beeld geven van de link tussen theorie en praktijk. Deze link is in de
hoorcolleges vaak moeilijk te vinden en mensen uit het werkveld zijn dus de
ideale bron van informatie. De gastsprekers tonen dan aan de hand van een
powerpoint hoe hun bedrijf marketing gebruikt en op welke modellen het
gebaseerd is. Het motiveert de studenten ook om kennis te maken met het
werkveld en hun toekomstig beroep. Ook al zitten sommige studenten nog maar in
de eerste bachelor, ze kunnen zichzelf als als manager zien staan.
Volgens Prof. Vanhaverbeke zetten gastsprekers de studenten aan tot kritisch
denken.
Hoewel
er veel positieve aspecten zijn aan de ondersteuning door gastsprekers kan
Prof. Vanhaverbeke enkele negatieve punten aanreiken: “We mogen de
gastsprekers niet betalen, of dat wordt niet gedaan. Er is trouwens ook geen
budget voor in de VUB. Dus dat wil zeggen dat het engagement van de bedrijven
naar ons anders is dan als we ze betalen. Wanneer ze dan moeten kiezen tussen
een een college waar ze niets mee verdienen en waar ze wel iets mee verdienen,
kiezen ze toch vaker voor het geld. Ook heel drukke agenda’s, dus niet altijd
makkelijk om gastsprekers naar hier te halen en agenda’s op elkaar af te
stemmen.” Soms doen zich moeilijkheden voor met wat er van de gastsprekers
verwacht wordt en wat hun idee is: “Er wordt heel goed gebrieft wat we
verwachten, wat de voorkennis is, welke studenten er zitten, hoe de link naar
het bedrijf is. Soms draait een gastcollege dan uit op een promotiestunt van
het bedrijf om zoveel mogelijk reclame te maken en dat is niet de
bedoeling, maar daar kunnen we weinig aan doen.”
Wat denken de studenten er zelf van? Aan de hand van een online vragenlijst werden verschillende studenten die het vak Marketing gevolgd hebben, ondervraagd over hun bevindingen.
1. Over het algemeen kunnen we stellen dat de gastcolleges goed ontvangen zijn door de studenten en dat alle gastsprekers een beoordeling van goed tot zeer goed krijgen, 63% van de studenten vinden de gastcolleges een meerwaarde voor het vak.
2. Er worden verschillende redenen aangegeven dat de gastsprekers interessant zijn. De eerste reden die genoemd wordt is het feit dat het eens iets anders is dan een hoorcollege. Studenten zijn dus blijkbaar in de wolken wanneer het over iets anders gaat dan theorie. De tweede reden is dat de gastcolleges interessant waren, dit vonden we ook al terug in het interview met Prof. Vanhaverbeke, dat de gastcolleges aansloten bij de leefwereld van de studenten. De derde reden is dat studenten het werkveld beter leerden kennen en dus beter betrokken waren met de leerstof.
3. Ruim 72% van de studenten geeft aan dat het meer op een promotiestunt leek. Maar dit lijkt de studenten niet tegen te houden om de gastsprekers een goede beoordeling te geven. Het probleem van de promotiestunt werd ook al vermeld door Prof. Vanhaverbeke die dit negatief punt probeert tegen te werken door op voorhand met de gastsprekers af te spreken wat gezegd zal worden. Maar blijkbaar wijken gastsprekers hier toch van af.
4. 11% van de studenten zijn niet tevreden met gastcolleges omdat ze geen duidelijke link brachten met de theorie en dat ze zich niet betrokken voelen bij het werkveld. Er is dus nog wat werk aan de gastcolleges, maar Prof. Vanhaverbeke en haar team zijn zeker op de goede weg aangezien 63% van de studenten expliciet aangeeft dat ze zich betrokken voelen bij het werkveld.
Ter afsluiting wil ik nog melden dat alle studenten toestemming gaven om deze gegevens te verwerken en te publiceren.
UDL Verantwoording
Het feit dat er gastsprekers gevraagd worden ter ondersteuning van het vak 'Marketing' is een voorbeeld van principe 3 betrokkenheid, richtlijn 7: inspelen op de interesse van de student. Deze gastsprekers vertegenwoordigen bedrijven die dicht aanleunen bij de leefwereld van de studenten. Er worden dus geen gastsprekers uitgenodigd die een bedrijf vertegenwoordigen waar de studenten nog nooit van gehoord hebben en waar hun interesse niet ligt. Het gaat echt over bedrijven zoals ABInbev, Henkell... Elke student heeft al van deze ondernemingen gehoord. Ook overlegt Prof. Vanhaverbeke met de gastsprekers wat er juist gezegd moet worden zodat dit voor de studenten interessant en leerrijk is. Studenten die dit vak volgen zijn vaak geïnteresseerd in het werkveld waar marketing gebruikt wordt en het is dus zeker boeiend om meer te weten te komen over hoe het er nu aan toe gaat in de praktijk. Men blijft bij dit vak dus niet enkel gefocust op de theorie en op de verschillende modellen van marketing. Maar men probeert via gastsprekers in te spelen op de interesses van de studenten.
Het feit dat er gastsprekers gevraagd worden ter ondersteuning van het vak 'Marketing' is een voorbeeld van principe 3 betrokkenheid, richtlijn 7: inspelen op de interesse van de student. Deze gastsprekers vertegenwoordigen bedrijven die dicht aanleunen bij de leefwereld van de studenten. Er worden dus geen gastsprekers uitgenodigd die een bedrijf vertegenwoordigen waar de studenten nog nooit van gehoord hebben en waar hun interesse niet ligt. Het gaat echt over bedrijven zoals ABInbev, Henkell... Elke student heeft al van deze ondernemingen gehoord. Ook overlegt Prof. Vanhaverbeke met de gastsprekers wat er juist gezegd moet worden zodat dit voor de studenten interessant en leerrijk is. Studenten die dit vak volgen zijn vaak geïnteresseerd in het werkveld waar marketing gebruikt wordt en het is dus zeker boeiend om meer te weten te komen over hoe het er nu aan toe gaat in de praktijk. Men blijft bij dit vak dus niet enkel gefocust op de theorie en op de verschillende modellen van marketing. Maar men probeert via gastsprekers in te spelen op de interesses van de studenten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten