Interview met Prof. Vanhaverbeke
1.Welke gastsprekers en bijbehorende
onderwerpen hebt u gebruikt voor het vak marketing?
Zie poster
Sluiten aan bij de leefwereld van de studenten.
Vanuit de bedrijven is er ook veel interesse om deze colleges te geven omdat
studenten hun doelgroep zijn.
2.Waarom hebt u gebruik gemaakt van
gastsprekers in het college van het vak marketing?
Er wordt heel veel
onderzoek gedaan naar marketing, maar soms lijkt het alsof de link tussen
praktijk en het onderzoek ontbreekt. Er wordt dus aan de hand van deze gastcolleges
gehoopt om deze link te tonen. BV. De gastdocenten toonden aan de hand van een
powerpoint het model dat ze gebruiken en hoe dat omgezet is is naar de
praktijk. Ook probeert men met gastcolleges de studenten te motiveren en kennis
te laten maken met het werkveld. Veel studenten, ookal zitten ze nog maar in
het eerste jaar, zien zichzelf al in de plaats van een manager.
3.Welk effect denkt u dat het op
studenten heeft?
Kritisch nadenken
tegen de achtergrond van theorie, dat is het vertrekpunt. Hoe bedrijven dat
gebruiken, als consument maar ook later als management.
4.Hebt u het vroeger ook anders gedaan
en zo ja merkt u een verschil? Waarom bent u dan gastsprekers gaan gebruiken?
Neen, want dit is
de eerste keer dat ik het vak gegeven heb.
5.Kent u het Universal Design For
Learning (korte omschrijving?) en hebt u zich hierdoor laten inspireren? Als ze
het kent: past u nog andere principes van het UDL toe?
Ik kende UDL nog
niet en ik ben dan ook verrast dat ik principes van UDl toepas.
6.Wat vind u zelf positief en negatief aan
gastsprekers?
-
We mogen de
gastsprekers niet betalen, of dat wordt niet gedaan. Er is trouwens ook geeen
budget voor in de VUB. Dus dat wil zeggen dat het engagement van de bedrijven
naar ons, anders is dan als we ze betalen. Wanneer ze dan moeten kiezen tussen
een een college waar ze niets mee verdienen en waar ze wel iets mee verdienen,
kiezen ze toch vaker voor het geld. Ook heel drukke agenda’s, dus niet altijd
makkelijk om gastsprekers naar hier te halen en agenda’s op elkaar af te
stemmen.
-
Ook heel goed briefen wat we verwachten,
voorkennis, welke studenten, hoe de link naar bedrijf. Als ze afwijken, kunnen
we daar vaak niets aan doen. We geven op voorhand een overzicht van wat er
verwacht wordt en dat ze komen vertellen op welke theorie/model ze gebouwd
zijn. Soms draait een gastcollege dan
uit op een promotiestunt van het bedrijf om zoveel mogelijk reclame te maken.
-
Past bij de
interesse van de studenten
7.Wat kan er nog verbeterd worden?
Hoe
studenten alles opnemen aan de hand van rapporten die ze moeten schrijven, een
gastcollege is examentof. Er zou misschien van 1 gastcollege een werkje kunnen
geschreven worden om te kijken of men kritisch kan denken. Maar niet van alle 4
de gastcolleges, want dan verdwijnt de fun. Tijdens het examen wordt er al een
vraag gesteld over de theorie die ze dan moeten koppelen aan een gastspreker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten