Bijlage voorbeeld 1


Interview met Prof. Vanhaverbeke

1.Welke gastsprekers en bijbehorende onderwerpen hebt u gebruikt voor het vak marketing?
Zie poster
Sluiten aan bij de leefwereld van de studenten. Vanuit de bedrijven is er ook veel interesse om deze colleges te geven omdat studenten hun doelgroep zijn.

2.Waarom hebt u gebruik gemaakt van gastsprekers in het college van het vak marketing?
Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar marketing, maar soms lijkt het alsof de link tussen praktijk en het onderzoek ontbreekt. Er wordt dus aan de hand van deze gastcolleges gehoopt om deze link te tonen. BV. De gastdocenten toonden aan de hand van een powerpoint het model dat ze gebruiken en hoe dat omgezet is is naar de praktijk. Ook probeert men met gastcolleges de studenten te motiveren en kennis te laten maken met het werkveld. Veel studenten, ookal zitten ze nog maar in het eerste jaar, zien zichzelf al in de plaats van een manager.
3.Welk effect denkt u dat het op studenten heeft?
Kritisch nadenken tegen de achtergrond van theorie, dat is het vertrekpunt. Hoe bedrijven dat gebruiken, als consument maar ook later als management.
4.Hebt u het vroeger ook anders gedaan en zo ja merkt u een verschil? Waarom bent u dan gastsprekers gaan gebruiken?
Neen, want dit is de eerste keer dat ik het vak gegeven heb.
5.Kent u het Universal Design For Learning (korte omschrijving?) en hebt u zich hierdoor laten inspireren? Als ze het kent: past u nog andere principes van het UDL toe?
Ik kende UDL nog niet en ik ben dan ook verrast dat ik principes van UDl toepas.
6.Wat vind u zelf positief en negatief aan gastsprekers?

-          We mogen de gastsprekers niet betalen, of dat wordt niet gedaan. Er is trouwens ook geeen budget voor in de VUB. Dus dat wil zeggen dat het engagement van de bedrijven naar ons, anders is dan als we ze betalen. Wanneer ze dan moeten kiezen tussen een een college waar ze niets mee verdienen en waar ze wel iets mee verdienen, kiezen ze toch vaker voor het geld. Ook heel drukke agenda’s, dus niet altijd makkelijk om gastsprekers naar hier te halen en agenda’s op elkaar af te stemmen.
-           Ook heel goed briefen wat we verwachten, voorkennis, welke studenten, hoe de link naar bedrijf. Als ze afwijken, kunnen we daar vaak niets aan doen. We geven op voorhand een overzicht van wat er verwacht wordt en dat ze komen vertellen op welke theorie/model ze gebouwd zijn.  Soms draait een gastcollege dan uit op een promotiestunt van het bedrijf om zoveel mogelijk reclame  te maken.
-          Past bij de interesse van de studenten

7.Wat kan er nog verbeterd worden?
Hoe studenten alles opnemen aan de hand van rapporten die ze moeten schrijven, een gastcollege is examentof. Er zou misschien van 1 gastcollege een werkje kunnen geschreven worden om te kijken of men kritisch kan denken. Maar niet van alle 4 de gastcolleges, want dan verdwijnt de fun. Tijdens het examen wordt er al een vraag gesteld over de theorie die ze dan moeten koppelen aan een gastspreker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten